12. jun, 2018

Familien på vidda

Som regel når vi skal på tur, bor vi enten i telt eller på enkle hytter. Der vi skulle være denne helgen lå i en helt annen liga.

For første gang på flere år, kjørte vi veien mot Hardangervidda og Bergen. Denne strekningen er jeg veldig kjent med fra jeg var liten, siden pappaen min kjørte her hver gang vi skulle på ferie på Mjanger i Masfjordnes. Og det var endel tradisjoner, eller ritualer om du vil, som vi måtte igjennom. Første stopp var ved Den gamle Mester, i Krødsherad. Et fantastisk eiketre som er nærmere 1000 år gammelt. Neste stopp var i Gol, ganske kort sådan. Vel oppe på Hardangervidda måtte vi alltid ut å kjenne på snøen som lå flekkvis langs veien, og det store trollet ved Dyranut fikk hver tur en stor, god klem. Høydepunktet var selvsagt Vøringsfossen, som spyttet ut tonnevis med vann i fritt fall ned i Måbødalen. Et vanvittig flott syn. Det som også er litt moro er at vi kjørte på veien som nå er laget om til sykkel- og gåvei. Trang, snirklete vei som snodde seg nedover dalen. Møtte vi en buss eller campingvogn, kunne det ta lang tid før vi kom videre. Nederst i dalen ved elven, spiste vi alltid en matpakke, også var det å stelle seg i kø til en av de mange fergene vi skulle med. Den flotteste turen, var den som gikk over Hardangerfjorden fra Kinsarvik, innom Utne og til Kvanndal. Selvom vi ikke skulle så langt denne helgen, er dette virkelig gode minner.

Målet vårt denne fredagen, er Geilo. En del av veien har blitt ny, og svinger seg et stykke utenom Den gamle Mester og Noresund. Fire timer fra Fetsund bruker vi, med litt køkjøring ved Nittedal. Fornøyde med det. Det vi skal bo i på denne turen, er en jobbleilighet gjennom Trond. Tre etasjer, to bad, fire soverom og badstue. Og egen parkering i parkeringshus!!! Litt annen standard enn vi er vant med, og trives best i ;-) Men dette må prøves, og barna er i ekstase. Eldstejenta er ikke med for hun skal feire 18-års dagen sin hjemme, så det ender med at 10-åringen og 14-åringen får hvert sitt rom i 1. etasjen, og vi tar et i tredje. Artig! I tillegg til dette, så har vi tilgang til svømmebasseng, sauna, steambad og treningsrom (!!!!!) i fellesanlegget. Og det tar ikke lang tid før gjengen er på vei med hvert sitt håndkle og badetøy. Alle, bortsett fra mor. Jeg har lyst å sjekke ut terrenget i området, og forhører meg litt i resepsjonen om hvor det er best å gå. Med noen tips i bakhånd går jeg fort opp skitrekket og opp på Havsdalshøgda (1173 moh). 20 minutter, og 200 høydemetere fordelt på 1,6 kilometer. Svetten renner, men jeg har kommet opp til litt utsikt. I vest ruver Hallingskarvet. Vakkert. Nordover brer Skarveheimen ser utover, og i øst soler Golsfjellet og Valdres seg i kveldssolen. I sør ser jeg Bletoppen og resten av Blefjellet. Ikke akkurat det alpinlanskapet jeg er vant til, men det er flott. Og nå vet jeg hvor vi skal gå tur i morgen.

Da jeg kommer ned, er gjengen ferdig med å bade og ta steambad. "Herlig!", sier de i kor. Resten av kvelden går til å sløve på sofaen, og zappe seg igjennom de 19 kanalene det er på TVen. God natt.

Vi stresser ikke da vi står opp. Jeg lager brytebrød, og vi spiser frokost rundt kl. 10. Solen skinner, og det er varmt. Shorts og singlet blir antrekket i dag. Vi pakker sekkene med masse vann, varmt vann, sjokoladekjeks og matpakke. Og noe varmt tøy i tilfelle. Bakken jeg småløp opp i går, tasser vi rolig. Vi har god tid. Det er vanskeligere og vanskeligere å ta med barna på slike turer, dessverre. De deler ikke vår interesse, men vi gir oss ikke av den grunn. Derfor er det også greit å ikke bite over for mye. Vi har sett oss ut en topp, Snøhovda (1287 moh), til å være dagens turmål. Etter to timer sitter vi der, og mat, kjeks og varmt drikke nytes. Skyene begynner å komme mot oss fra øst, så vi gjør oss ferdige, og starter tilbaketuren. Rundt en mil går vi, og god tid til å kose oss litt i bassenget og steambadet. Da er jeg også med. Rett etter lørdagspizzen begynner det å regne, sånn bøttevis. Helt utrolig, og etterlengtet etter en lang tids tørke.

Søndag går gutta og bader, tenåringen sover og mor går på tur. En liten tur før frokost. Jeg går opp skitrekket bak leilighetene denne gangen, og kommer opp på Geilohovda. Her følger jeg en sti vestover til jeg kommer på en av de mange toppene som ligger på rekke og rad. Topp to eller tre, tror jeg. Her har jeg utsikt ned i dalen og over store deler av Ustedalsfjorden. Å gå rundt dette vannet er visst en meget fin og populær tur. Da jeg kommer tilbake lager jeg brytebrød, og vi spiser frokost. Så pakker vi og rydder, og spiser jordbær med sukker og fløte :-D Nammenam. Tiden er inne for å dra, og vi takker for oss for denne gangen, så får vi se om vi tar turen dit igjen når det er snø.

PS! På veien hjem, svinger vi av og inn på veien til Noresund. Vi vil nemlig se Den gamle Mester. Bilder av den og resten av turen ligger i fotoalbumet, Geilo juni_18.