9. mai, 2017

Fra fjell til skog

Dagen etter jeg kom hjem fra fjellet, skinte solen fortsatt fra skyfri himmel, og varmen pakket seg godt rundt kroppen. Så hva er det beste man kan gjøre på en fredag da? Sove i telt!

Trond sluttet tidlig på jobben, så da han kom hjem bråpakket vi, kjørte hele tre minutter og tasset innover i skogen. Sekkene var tunge, og starten ganske bratt, så pulsen steg fort. Herlig. Da vi hadde gått en god halvtime, satte vi oss ned på en benk med utsikt over skogen. Det var litt rart å gå her med pakket sekk til camping, siden dette er en av stiene jeg bruker til trimrundene mine. Stien var litt gjørmete og bløt noen steder, og den snodde seg opp bratte bakker, og ned i dype daler. Et sted var det til og med festet et tau for å holde seg fast i.

Etter en time kom vi dit vi skulle telte. Det er ikke så lenge siden vi fant denne plassen, øst for Bjønnehiet. En fin åpen plass, med knall utsikt over Øyeren. Vi skulle teste ut nytt telt i dag, så vi var ganske spent på hvordan det ville bli. Og det var overraskende kult. Vi har alltid snakket om at det ville vært fint å ha et telt med stor åpning man bare kunne ligge inne i og nyte utsikten. Det har vi jammen fått. Og med baldakin, som skydder for eventuelt regn. Vi koste oss da vi satt det opp, og gledet oss veldig til å få testet det ut i løpet av natten.

SULTEN!!!! Magene våre rumlet. Vi hadde tatt med det første vi fant i fryseren, og det enkleste, nemlig grillpølser. Så jeg begynte å samle inn tørre kvister for bål. Det var laget en fin bålplass der, med god klaring til skog og antennelige busker. Vi forbedret den litt med flere steiner, og fikk igang et flott lite bål med bare to fyrstikker. Begynner virkelig å få dreisen på det der. Trond spikket til to grillspyd, og så var maten i gang. Det var godt. Resten av kvelden satt vi bare å koste oss med Yatzy, litt godt drikke og den flotte utsikten. For en kveld.

Rundt 22.30, begynte vi å gjøre oss klare for natten. Vi ble overrasket over hvor god plass det var i dette lille teltet. Nå gledet vi oss til en rolig natt langt fra russebussenes bråk. Trodde vi. Rundt 24, hørte vi musikk som om de sto rett ved siden av oss. Det viste seg at de hadde fest på Hvaltjern, bare tre kilometer fra der vi lå. Og det var nok ikke bare en buss, men tre eller fire. JIPPI! Det var klin umulig å sove. Kvart på tre på natten, måtte vi ut å tinkelinke litt, og da ble det endelig stille. Natti natti.

Morgensolen skyldte over teltet. Nok en flott dag. Vi sto opp kl. 09, og begynte å steke bacon på primusen. Nam! Turgåere begynte å komme inn til Bjønnehiet, men vi stresset ikke av den grunn. Vi nøt den stigende varmen, og koste oss med kaffe og te. Så pakket vi sammen campen, bestemte oss at det ikke var siste gang vi var der, og tasset mot bilen. Sekkene var endel lettere i dag, så det gikk fortere tilbake. Småturer i nærområdet skal ikke undervurderes. Det var en superfin overnatting. Og teltet er det kuleste vi har sovet i til nå. Gleder oss til å prøve det ut på fjellet også.