3. des, 2016

Snøtur på bena

Denne helgen skulle vi egentlig gått på ski, ligget i telt, og virkelig kost oss. Men hva skjer torsdag ettermiddag... Jo, min kjære faller på jobben, og brister eller brekker noen ribben. Er det mulig å være så klønete 😉 hehe. Stakkars mann. Så da må vi gjøre om planene litt. Men vi klarer ikke å sitte helt i ro, så vi står tidlig opp på lørdag, og fiser avgårde mot Venabygdsfjellet. På vei opp måtte vi bremse opp for fire ryper som gikk over veien. Ganske artig.

Trond kan ikke gå noe særlig, så det blir til at den tildels rastløse kroppen min, tar seg en tur. Vi har ikke med ski, så det må tasses på bena, noe som skal vise seg å bli en litt større utfordring enn jeg hadde trodd... Med godt mot og gamasjer opp til knærne, begir jeg meg mot en ganske enkel topp som heter Muen. Ved vanlig føre, altså uten snø, tar den turen opp rundt tre kvarter. Med snø til lårene, skjønner jeg fort at dette ikke kommer til å gå fort. Med skare på toppen er det ikke lett å få med seg bena, og det føles som jeg ikke kommer noen vei. Etter en halv time, hadde jeg bare gått 500 meter. Hjelpes. Jeg subber videre, og begynner å merke at dette er faktisk ganske slitsomt. Etter en og en halv time, gir jeg opp å komme meg til topps. Mangler fortsatt nesten 300 høydemetere, og det blir ikke enklere å gå. Og nå begynner det å blåse opp også, og toppen blir innhyllet av skyer. Nok er nok, så jeg snur slukøret rundt og begynner på nedturen igjen.

Trond har sett meg fra veien hele tiden, der han tasset avgårde, og det var en stund han ikke visste om det var jeg som gikk oppi der, eller om det var en stein... Så sakte gikk det... Jeg tenkte at det skulle bli bedre å gå nedover, men det var like tungt. Tross det, gikk det endel kjappere ned, så jeg var nede ved bilen etter to timer... Puhhhhh! Helt utslitt. Men fantastisk å få litt av fjellet igjen, selvom det ikke ble helt etter planen. I Ringebu så vi to elger som løp på jordet, og like ved Hamar på vei opp så vi en rev. Det er første gang vi har sett så mange dyr på en tur. Rundt klokken 18 var vi hjemme igjen, og det skal bli godt å få en kosekveld også. Alt det gode på en dag! Ha en super lørdag og helg videre.