24. okt, 2015

Rundtur i Rondane

Juli 2013: Da var vi klar for ny tur, og etter blemmene vi gjorde i fjor, var vi bedre forberedt i år. Kart, planlegging og mer mat. I løpet av de seks dagene vi var i fjellet, regnet det tilsammen 3 timer.

Vi startet sent på ettermiddagen fra Høvringen, og gikk en liten sti derfra til Per Gynt-hytta. Mål 1. Der fant vi en fin teltplass for natten. Dagen etter var målet Rondvassbu. Og det å komme over fjellet og se de vakre toppene åpenbare seg, var helt ubeskrivelig. Rondvassbu lå vakkert nede ved foten av herligheten. Vi fant en super teltplass i Illmanndalen, og gjorde oss klare for morgendagens tur opp i høyden.

Dagen etter var som bestilt - skyfri himmel, og ikke et vindpust! Vi nådde toppen av Vinjeronden (2044), og ga oss med den. Koste oss veldig der oppe i et par timer, og gikk ned til teltplassen igjen.

Neste dags mål var rett ved Dørålseter, og dette ble den lengste etappen vår på turen, nemlig åtte timers gange. Denne dagen var den eneste med litt regn. Vi fant igjen en super teltplass.

Nest siste dagen gikk vi fra Dørålseter til Dørålsvatnet, og fant en fin teltplass ikke langt fra vannet. Denne kvelden fikk vi brukt fiskestengene våre. Fjellørreten bet på nesten før vi i det hele tatt fikk kastet uti, så det var supermoro! NB! Husk fiskekort! Denne kvelden ble det stekt ørret til kvelds - NAMMMMMM!!!

Så var det siste dagstur fra Dørålsvatnet til Høvringen, 6 timer. En super avslutning, og ganske så slitne da vi kom frem til bilen. Da var det godt å gå inn på Haukliseter Fjellhotell og spise en bedre middag.